tisdag 8 november 2011

Sunflower

Japp då va man åter i syslöjdens underbara värld. Idag gjorde jag massor.. stoppade kattkuddarna som jag klippte ut förra gången, eller ja 4 av dem, för fler hade de inte hunnit sy. Därefter hjälpte jag till med lite smått och gott klippte etiketter bland annat. Jag fick massa beröm om att jag jobbade snabbt, så de hade inte så mycket jobb att ge mig. Tillslut så fick jag klippa ut tyg till väskor som de ska sy. Han precis klart det innan vi slutade. Är väldigt roligt att vara med dessa tjejer det frågar om Sverige och jag lära mig en del rumänska av dem. Även om jag inte just nu kommer ihåg något. Det är så häftigt att se dessa tjejer arbeta det lägger verkligen ner allt för det som de just gå jobbar med. Är så imponerad att alla dessa har överlevt för att de fick komma till en familj, man har ju ingen aning om vad som hade hänt med dem om de inte kom hit. Denna tanke har jag så fort jag möter någon av barnen här. Mitt hjärta blöder nästan när jag tänker på hur det skulle ha haft det om det inte hade en fungerande familj. Kan ju säga att bilder från Bolivia rullar i huvudet på mig, speciellt från den gången vi besökte det barn som verkligen bodde på gatan. Tänk att alla dessa som blivit räddade av Caminul felix får äta sig mätt, ha tak över huvudet, syskon att kram och bråka med, föräldrar som ger allt för dem! En möjlighet att ha en framtid. Va mer kan ett barn behöva. Det borde vara en självklarhet att alla barn får en fungerande familj. Åh va jag vill vara en säker famn för något barn, jag skulle lätt kunna öppna mitt hem för barn som inte har någon. Oj va ska man göra åt världen.. det är svindlande tanke

Under kvällen var jag och besökte en av familjen. När jag kom så satt alla och gjorde sina läxor.. det va inte det lättaste att förstå vad det höll på med. :) Men därefter busade jag med en av det mindre, byggde pussel med en av det minsta. Precis innan det skulle äta kvällsmat gjorde jag och det äldsta barnen lite akrobatiskakonster kullebyttor och sådant. Jag visade att man han gå på knäna om man sitter "skräddare" Det tyckte de var väldigt roligt. Det är så sjukt underbara barn i den familjen, det är de ju i alla. Men just denna familjen har jag varit så mycket i så jag känner dem bäst. Imorgon ska jag till den familjen som var i Långsjöby i våras, de som gav mig idén till allt detta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar