torsdag 3 november 2011

Casa minuata och bibelskola

Tjoho!! nu har jag verkligen hittat hem höll jag på att säga! Vårt första besök idag var på Casa minuata som betyder Undrens hus. Det är en skola, som från början var tänkt att vara en skola för funktionshindrade barn. Lions från Sverige har sponsrat dem, och gör till viss del fortfarande. Den har funnit sedan 1994 men sedan 2005 har man även "normala" barn där och det funktionshindrade går integrerat med dessa barn. Tyvärr får skolan inte lika mycket pengar från Lions längre och Staten ger inte så mycket pengar till det funktionshindrade så därför är man tvungen att ha skola för vanliga barn. Skolan ligger i ett fint stort hus och man har barn i alla från 1 till 12 år. Den är öppen från 7.30-18.00. Då är det även något form av fritids där barnen kan göra sina läxor. Det flesta barnen är där mellan 8-15, men en del bara på förmiddagen. Jag kommer vara där en hel del eftersom de behöver hjälp med det funktionshindrade barnen. Fans vist en kille där som satt i rullstol som de inte riktigt hann med, som jag uppfattade det. Vi får se, jag börjar där på måndag.

I rumänska statliga skolor så är det så att man har många läxor istället för att vara länge i skolan. Man är vanligtvis bara i skolan på förmiddagarna, men får då ist ta hem svåra läxor eftersom systemet tycker att föräldrarna ska vara med och hjälpa till. Även det yngre barnen har det så. Så här i familjebyn brukar barnen få läxhjälp på kvällarna, inte bara av föräldrarna utan av anda som kommer och hjälper till. Kanske något jag får se på närmare håll någon dag. Vem vet.

Efter besöket på skolan skulle vi ( jag och det andra svenskarna) besöka en bibelskola MEN vi gick åt fel håll :P hihi så det blev lite strul. Tillsist så ringde vi en Taxi, som på sätt och vis också är inblandad i Caminul Felix. För denna chaffören är gift med en tjej som har växt upp i en av familjbyarna. Hans taxi nummer finns här på hotellet, så på sätt och vis gynnar man Caminul felix genom att åka med honom. :) Hur som helst så kom vi oss fram till Bibelskolan. På denna skola kunde man även studera media och journalistik. :) de hade 47 elever i år, så tyvärr är det färre än andra år då det har haft 60 st. Vilket gör att skolan kommer gå back i år. Det finns inte så mycket pengar att röra sig med. Man utbildar församlings byggare och ledare. Väldigt intressant. Tyvärr var jag så trött och hungrig när vi va där så jag orkade inte riktigt lyssna på allt. Är rätt jobbigt att hela tiden höra 3 språk, Svenska, engelska och rumänska. Dessutom blandar jag in spanska när jag pratar. Speciellt eftersom Rumänskan också är ett latinska språk så jag mixar hejvilt här:) Är faktiskt lättare att prata med barnen på spanska för det förstår bättre än engelska. Vissa barn är väldigt duktiga på engelska och det känns bra. :)

När vi kom tillbaka från bibelskolan så följde jag med en av svenskarna till en socialarbetare här och pratade lite med henne. Jag fick då reda på att hon är den enda på dessa två familjebyar som finns här i Oredea. Hon har då ansvar för 168 barn, känner till allas historia eftersom det är genom henne de har blivit satta i dessa familjer. Väldigt intressant. Jag ska prata med henne lite mer en annan dag.

Senare gick jag till byn för att besöka samma familj som igår, bara för att fråga pappan, Zooli, en fråga. Men på vägen dit blev jag stoppad av en annan pappa som frågade om jag skulle komma och leka med hans barn. Så efter att ha pratat med Zoolis fru ett tag så gick jag ut och lekte med barnen som frågade efter mig. :) Det hade tydligen väntat på mig. Men jag förstår inte hur det kom sig. Hur som helst så va det väldigt kul att leka. Vi spelade fotboll och basket och så lekte vi någon form av dunken. Men förstod aldrig hur reglerna va. Barnen var så söta för det pratade hela tiden och försökte förklara på engelska, jag svarade både på svenska engelska och spanska. Väldigt intressant.

Nu tänker jag bara ta det lugnt resten av kvällen. :) har varit en intensiv dag från 9- 18 tror jag.
Ska ev om jag orkar läsa lite mer i den där boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar