onsdag 16 november 2011

Det gäller att kämpa på även om vissa dagar är svåra

Dagen på Casa minunata var lite annorlunda idag, för vi hade fint besök, en ambassadör från Sydafrika kom och hälsade på oss. DÅ hade vi samlat alla barnen i gympasalen och sjöng lite innan ambassadören kom. Han fick titta på skolan och prata med rektorn innan han kom in och fotograferades tillsammans med barnen. Därefter blev det party i gympasalen, lärarna satte på många roliga sånger och dansade med barnen. Förstå vilken rörelseglädje det va! Var ingen som brydde sig om man gjorde rätt eller inte. Jag såg en ganska hemsk sak dock, en av det funktionshindrade eleverna som sitter i rullstol, blev "lämnad" mitt på golvet och ingen dansade med henne. Så då gick jag dit och dansade runt med henne vilket hon tyckte var roligt, hon lärde mig lite rörelser också. Hon tittade väldigt uppfordrande på mig om jag missade någon rörelse :) det va kul! Tror att hon fick känna sig viktig en stund när hon fick lära en "fröken" att dansa. :) Åh va jag tycker det är roligt att jobba med funktionshindrade det är en så otrolig glädje!

Efter besöket av ambassadören, så var barnen väldigt uppspelta. Slutade tyvärr med att en av barnen från en familj på Caminul felx råkade ge en av det andra grabbarna ett litet sår. Oj rackarns vilken utskällning han fick. Det som är så hemskt med detta är att denna lilla pojke ofta råkar illa ut, han har rätt svårt att lyssna på vad man säger till honom och busar väldigt mycket. En liten Emil, kan inte vara lätt att vara förälder till honom. Som sagt så fick han ordentliga utskällningar. Förutom att de man får sitta på en "skämsplats" ett tag så kör de även med sol/moln. Det innebär att på tavlan som finns i klassrummet sitter alla barnens namn, och uppför sig barnen får de en sol gör de inte det får de ett ledset moln. Har inte sett denna pojken så ledsen förut. Undra vad som hände när han kom hem, han visste nog att hans föräldrar skulle säga till honom också.

Var en sväng och handlade efter Casa minunata, köpte mig en vinterjacka. :) Behöver en ny :) så nu har jag det. Ska inviga den imorgon. Börjar bli så kallt här att det känns som vinter i Sverige. Har bara den senaste veckan smällt till och blivit kallt, ligger frost på morgnarna och rätt kyligt på kvällarna med.

När jag kom hem så gick jag direkt till en av familjerna och hjälpte dem med julkorten till sponsorerna. Fick börja med att vika dem, därefter hjälpte jag till med att skriva, tyvärr var mamman lite pedantisk, så det blev rätt jobbigt att skriva. Hon verkade inte alls nöjd med hur jag skrev. Dessutom såg hon lite besvärad ut att inte kunna förklara det riktigt för mig eftersom hon inte är så bra på engelska. Jag förstår verkligen att hon vill att det ska bli bra och att det ska bli fint. Men jag gjorde mitt bästa. Måste ju erkänna att jag gav upp efter 5, var av ett som blev helt fel, kände mig lite lätt misslyckad när jag gick därifrån. Vill så gärna hjälpa till men det är inte lätt när man märker att de inte blir så nöjda. Får kanske försöka igen en annan dag. Vet och förstår att det är väldigt stressig för dem nu, kan ju inte vara lätt att vara föräldrar till ett gäng barn och ha flera hundra sponsorer att skriva till. Vill man då att alla kort ska bli perfekta då är det klart att man har det stressigt. När man dessutom jobbar under tidspress. Hoppas jag får mer styrka att hjälpa dem en annan dag. Tänker ju inte ge upp helt. Även lite hjälp gör ju skillnad. Får be om mer tålamod.

Jag hann även med en intervju, :) den va väldigt rolig. Han jag intervjuade var han jag träffade Långsjöby i våras. Han är väldigt lätt att prata med. Trivs väldigt bra i hans familj. Kan ju säga att det märks skillnad mellan det olika familjerna och hur länge det har varit föräldrar här. Även deras syn på saker är olika. Precis som i familjer i stort. Hade hur som helst en intressant intervju med honom. Tänker inte avslöja något här det gör jag när jag har skrivit ihop mitt slutuppsats :) HÖHÖ.. känns dock lite dumt att jag gör alla intervjuer nu och sen måste vänta till i vår med att skriva den. Skulle nog gärna vilja skriva nu... får nog skriva ihop alla intervjuer när jag kommer hem så att jag minns bättre. Kanske rent av ska börja med det i helgen.. Får se om jag orkar. Måste ju förbi Ibi också :) höhö.. Ja kära nån ;)

En annan sak. Folk kanske undrar om jag saknar Sverige. Nja jo lite men jag har ju Youtube och svenssonsvensson så jag klarar mig. Förstår inte sen jag kom hit har jag sett massa avsnitt :) rätt kul.. ska se några mer nu innan jag går och lägger mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar