måndag 7 november 2011

Casa minunata

Ja då har jag gjort min första dag på skolan :) Fick åka med en av familjerna här för deras barn går på den skolan. Väldigt intressant måste jag säga :) Dagen började med lite morgongymnasitk. Då hela barnaskaran var med.. kanske 20-25 barn mellan 3-6 år kanske eller nått sånt svårt att veta. På gymnastiken skulle de bland annat springa en hinderbana, och då va det precis tvärtemot vad vi lärt oss på skolan. De sprang en och en medens alla andra kollade på. Ganska hemskt. Därefter gjordes två likadana banor så att två barn kunde tävla. Läraren var väldigt duktig och valde ut två barn som var jämstora. Så att tävlingen blev mer rättvis :) Jag tyckte det var en bra start på dagen, barnen fick springa av sig lite.. det är skönt. Därefter delades barngruppen in i två olika grupper som var i varsina klassrum. Tror att de delade dem efter ålder. Jag var med det mindre barnen, de började med att rita en regnbåge, därefter var det mellis. Kändes precis som när man hade APU under gymnasiet, fast nu va det galet mycket svårare eftersom jag inte förstod ett ord av va de söta barnen sa. Men gick bra ändå. Sedan var det dags för samling, var hela tiden med den minsta barngruppen, egentligen skulle jag ha varit med en funktionshindrad kille, men han var sjuk idag. Under samlingen så valde sjöng vi ramsor och sånger. Som barnen fick välja från lappar på golvet. :) Pedagogen var väldigt väldigt pedagogiks och dramatisk. Hon var riktigt duktig med barnen. De hade respekt för henne. Hon behövde bara klappa i händerna eller börja räkna till tre så tystnade dem. De använder sig också av "skämsstolen" om ett barn gör något dum, får den gå från aktiviteten och sätta sig på en stol och lugna ner sig. Vilket för barnen verkar helt naturligt, jag tycker dock att det kanske kunde behövas lite förklaring för barnet varför den blir placerad där. Kanske va de men jag inte uppfattade det. De hade även en stund av fri lek, innan nästa samling tog vid och då skulle de lära sig färgerna det tyckte jag va bra, för då kunde jag lära mig något jag med. Pedagogen hade fyra lådor framför sig och en säck med saker så fick barnen i tur och ordning komma fram och ta en sak ur säcken säga vad det var och vilken färg den hade. Därefter stoppa den i rätt låda. :) De sa även färgerna på engelska. Så nu har jag lärt mig att grön heter verde ( precis som spanskan) röd heter rojia eller nått sånt.. typ som spanskan men inte riktigt.. har glömt gul och blå.. får väl se om jag lär mig det på onsdag. Dagen slutade med en musik stund. Då satte de igång en låt på svenska!, som Linnea Hagenfors sjunger. Det tyckte jag va häftigt. Det sjöng även broder jakob på rumänska, engelska franska och svenska. :) så jag kunde sjunga med i tre av språken iaf.

När jag kom hem, pluggade jag lite och sedan vid fyra halv fem gick jag till byn och lekte med några barn. Vi spelade fotboll, samma familj som jag spelade fotboll med för nån kväll sen. Det kom även två killar från en annan familj, så fort vi kom ut på planen började en av dem att bråka med en av de killarna som jag hade med mig. Så jag tog isär dem försökt säga till båda två. De slogs, lite svårt att avgöra om de bara bråkade, men såg inte ut så, för "min" pojk såg rädd ut. Denna andra killen han var riktigt uppkäftig även när vi spelade fotboll, spelade inte för fem öre fearplay. Jag försökte säga till honom men han bara muckade med mig och så log han o spelade pajas. Skulle tror att han är ganska ny här, men har ingen aning. Hur som helst så fällde han en av "mina pojkar" så han blev ledsen. Då följde jag med honom för att berätta för föräldrarna till den andra pojken vad som hänt. Och de sa att vi skulle säga till honom att komma in. Men han lyssnade så klart inte på det. Jag vet inte hur man ska göra. När jag försökte få med honom så blev han arg och slog mig och då blev jag inte glad. Så sprang han iväg o pekade finger åt mig,spottade efter mig. Och då gav jag upp. De barnen från den familjen jag var hos försökte ta mig därifrån så jag gick med dem. En liten stund senare kom han igen och verkade be om förlåtelse och vi tog i hand och sa Friends. Så jag hoppas att det är bra. Började ju på helt fel sett har jag insett nu.. Jag skulle ju ha kramat om honom, och visat att jag tycker om honom. Fast samtidigt så behövde han få en tillsägelse. Jag försökte ju förklara sen att jag inte var arg på honom. Nästa gång jag ser honom ska jag krama om honom. Han har ju säkert varit med om mycket hemskheter vad vet jag. Då borde man ju inte möta ilska med ilska. Även om jag inte blev så arg så blev jag ju ändå sårad. På något sätt måste han ju lära sig hur man ska vara mot andra. Får se hur det går, hoppas att jag möter honom igen. Han är ju ett sånt där barn som jag blir så nyfiken på just bara för att han är så aggressiv.

Oj va klockan är mycket. Jag ska iväg på middag nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar