fredag 25 september 2009

Från limmburkar till köttbuffé

Idag har vi verkligen märkt att skillnaden är stor mellan rik och fattig. Vi har både hunnit med att besöka barnen som bor på gatan och själva suttit på en fin restaurang och blivit bjudna på en god köttbuffé. Men jag ska berätta detta i rätt ordning. Dagen började som vanligt med en spanskalektion, som gick bättre idag än igår. Efter en god lunch och lite slöande vid datorn så följde vi med Ruth ut till de barn som bor på gatan. Det var hemskt att gå ner där i slänten och höra att barnen ropade "kom närmare" "Kom och hälsa på oss" som att de inte skämdes för hur det levde. Och där stod vi i våra kläder, som vi kan tvätta när vi vill, helt nyktra och rena. Medan dessa barn stod där med sina limmflaskor och sniffade medan vi såg på. De frågade om vi hade pengar eller mat med oss. David tog några kort som säkert kommer upp på hans blogg på evangelistmissionen.se. Det var hemskt att se hur det levde, jag har fortfarande inte fattat att de just nu sitter där i sin koja gjord av tyger medens jag sitter i min varma säng i ett riktigt hus. Helt sjukt att samhället kan bli så snett. Hoppas att västvärlden kan lära sig nått av sånt här. Vi har ju faktiskt en missär i Sverige också men inte lika tydlig som den här. Men det är många familjer i västvärlden som inte heller kan ta hand om sina barn, men dessa barn tvingas vara kvar i sina familjer för det är för stor skam att lämna. I västvärlden är det ju inte många som lever på gatan, eftersom det anses ful, därför döljer man sina problem och då blir det värre anser jag. Jag kan inte förstå hur man kan låta barnen lida, och det gäller i hela världen. Man borde lära dagens ungdomar och unga vuxna att visa kärlek till sina barn och släktingar för annars kommer denna missär att fortsätta.

Jaja som ni märker är detta ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.. skulle kunna diskutera det hur länge som helst men det ska jag inte göra här på bloggen. Dagen avslutades hur som helst på en fin restaurang där David bjöd oss på en köttbuffé. Man fick plocka för sig av sallad och friterat själv, så kom servitörerna med köttet till bordet. Flera gånger med olika typer av kött. Gåendebuffé skulle man kunna kalla det. Det var gott och man blev mätt. Efter allt kött var det efterrätt. Tack Ulrika och David Johansson för denna goda middag!!

Förresten! tack för att ni skriver kommentarer det är roligt att läsa, Tack Kenth det var kul att höra av dej! Hoppas du läser mer! Och det samma gäller er andra! :) är så kul att höra att folk läser det jag skriver! tycker om er!

2 kommentarer:

  1. det var mamma o pappa som önskar ha det bra

    SvaraRadera
  2. Ah, det var en sån restaurang jag menade i ett av dina äldre inlägg!! Det var mumsigt och man bli övermätt... Knepigt med skillnaden, och på samma dag oxå... Men vi måste tänka att vi tyvärr inte kan hjälpa alla, men tack och lov kan vi hjälpa någon, och ibland många!!

    SvaraRadera