fredag 18 september 2009

Första hela dagen i Cochabamba

Så har man varit här en hel dag nu, mycket intryck ska ni veta. Eller jag kanske ska berätta om gårdags eftermiddagen. Vi fick ett rejält mottagande med blommor och fika när vi kom fram. Snackade lite praktiskt med Pablo. Va lite klurigt att förstå spanskan men ibland när inte Marina ( som kan prata spanska flytande) hann tolka så hann jag före henne.. trots att jag inte kan någon spanska alls. :) det var roligt! Efter lite vila så klämde vi in oss i centrets ena bil för att åka o handla på typ ica maxi. O jag menar klämde in oss två i passagerarsätet i fram 4 i bak och 3 i bagaget. " Va då regler???" men det är spännande att åka bil.. det är bilar o folk överallt o dom verkar tänka " jag först". Tur att Gud är med! :) Ja på kvällen tog vi det lugnt. Men när vi skulle laga mat så upptäckte vi att gasen till spisen va slut men vi lagade maten i ett annat kök ist.

okej det var gårdagen nu tar vi dagen. hmm jag o Hanna vakande vid halv nio och pluggade faktist.. helt otroligt.. eller ja vi läste ikapp i boken " leva med mål och mening". Ganska intressant bok faktiskt. Efter det åt vi frukost och sedan åkte vi iväg på en rundtur. Denna gången satt vi inte lika många i bilen :) Fick se lite av staden, som för övrigt verkar vara gigantisk. Efter den rundturen blev vi bjudna av Ruth, som jobbar med gatubarnsprojektet, på en restaurang. Mätt är väl ett bra ord för att beskriva va som hände där.

Vi tog en siesta efter det som varade lite längre än planerat för tanken var att vi vid 15:30 skulle åka till en marknad men vi kom inte iväg för David var försenad. Ruth sa att det var för att han är så "Latino" så han håller inte på tiderna. Hehe vilket fick mig att fundera på om det bara är i västvärlden man är noga med tiderna.. Vad tror ni?

Marknaden var trevlig mycket folk och massor av grejer. Lite osäkert att gå där som vi. Lätt att bli bestulen men jag såg inte så många skumma människor men det finns säker. Men vi hade Ruth med oss och två till som jobbar på centret där vi bor. Så vi va ett gäng på 9 tjejer som åket iväg. Tog taxin dit hehe klämde in oss i en taxi allihop i en Toyota. Det kostade 16 bolivianos för att åka taxi. Och en boliviano är lika mkt som en svensk krona. På tal om Toyota så verkar det vara det enda dom kör här nere. Marknaden var enorm! Men trevlig på nått sätt. När vi skulle hem från marknaden tog vi "micron" det vill säga bussen, som också var galet billig! 1.50 bolivianos för att åka.. hmm ja långt. Det är långt till allt här.. hehe.. kanske för att man är ovan. På vägen hem åkte vi förbi en affär där dom sålde bröllopskläder och jag sa till Annie titta där och det uppfattade Ruth och frågade om någon av oss skulle gifta sig. Vilket fick iaf mig att skratt väldigt mycket.. Sen var tjejsnacket igång.

När vi kom hem från marknaden var det bara att sätta fart för då skulle vi iväg till en fin restaurang och äta en middag med alla pastorer. Det var god mat. Kött.. min stek var blodig men väldigt god. Man blir verkligen mätt här ute. Lite spännande att sitta där och försöka förstå när pastorerna pratade med varandra. Men det var roligt alla är så öppna och försöker förklara va det menar och så länge de pratar sakta och man uppfattar något ord så går det ganska bra. Men jag kommer in i det.

Nu är kl 05.05 hemma i sverige det vill säga 23.05 här. så nu ska jag sova. Sov gott alltihopa

1 kommentar:

  1. Ah, min fantasi och minnen sätts igång. Jag fantiserar på om ni varit på "vår" restaurang (finns säkert inte kvar). Ha bara inget i fickorna eller vifta med pengar så går det säkert bra överallt! Vi var på marknaden själva och fick behålla allt, men vi var ganska så försiktiga iofs..
    Ska fortsätta läsa!

    SvaraRadera