lördag 13 mars 2010

En hektisk vecka!

Ja detta är nog en av det veckor som vi har haft mest att göra. Dels massa plugg pga ett grupparbete och massa jobb.

Förmiddagen på tisdagen var vi med Ruth och besökte en skola där ett av barnen på kyrkogården går. Det var en ganska stor skola med ungefär 30 elever i varje klass, från lekis till 8an. Denna skolan hade några svenskar varit med och byggt upp så rektorn blev eld och lågor när han hörde att vi var svenskar och tyckte att vi skulle skicka mer pengar. Resten av tisdagen så stressade alla runt för att fixa massa saker, en av oss (Therese) fick läggas in på sjukhus igen eftersom hon har typ alla möjliga sjukdomar. På kvällen var det som vanligt möte i Ticti.

Onsdag: pluggade hela dagen, behövligt! Kom faktiskt någon stans med grupparbetet, som går ut på att jämföra en församling med boken Församling med mål och mening av Rick Warren. På eftermiddagen kom Pablo och frågade om jag kunde sova hos Therese på sjukhuset och det gjorde jag så gärna. När jag kom dit så satt vi o slö såg tv, satt som mest o pratade o tittade på Tv. När de kom in nån för att ta ett prov på henne så var jag tvungen att lämna rummet. Under natten var det ganska svårt att sova dels pga värmen o del för att det kom in folk typ varannan timme. Men det gick bra, vaknade där vid halv 6 eller 6 på morgonen. Fortsatte att slöa och sen där vid 9 kom jag hem, hade kunnat stanna längre men jag skulle åka med Pastora till hennes jobb så det gick inte. Lite tråkigt att lämna Therese på sjukhuset

Ja så vid 11 stod en väldigt trött Jacqueline och väntade på Pastora vid terminalen. Ganska intressant plats för övrigt, massa folk blandat fattiga och rika hela tiden hör man hur bussbolagen ropar ut resor. Ja när hon kom satt vi oss i en buss och åkte en liten bit för att sedan byta till en taxi som vi åkte med en hel timme till Ponata, där hennes jobb ligger. Hon jobbar på en skola, så jag kände mig som att jag var praktikant igen. Fick vara med på en lektion i matte som hon hade med dem som går i sjuan. Lektionen började med att barnen ställer sig upp och säger "God eftermiddag lärarinna", där efter fick jag presentera mig barnen kom fram och gav mig en liten flagga antingen med Bolivias flagga eller Ponatas flagga ( de är tydligen så att det olika distrikten här har olika flaggar ungefär som landskapen i Sverige.). En del av barnen var väldigt blyga när det kom fram och vågade knappt titta mig i ögonen men det släppte snart. När den lektionen var klar hade hon lite naturkunskap med de som gick i feman. Där fick jag också pressentera mig men denna gången fick jag blommor. När den lektionen var slut så gick vi en sväng i Ponata i regnet, det var verkligen skyfall. När vi kom fram till CBBA igen så hade det regnat där också, så mycket att det stod vatten i en rondell. Kanske var 10 cm djupt på vissa ställen, ganska intressant. Resten av kvällen tog jag det bara lugnt var väldigt trött.

Fredag: Var på kyrkogården ( sista fredagen för mig) och pratade om att man ska vänta med sex tills man har gift sig, det var intressant att höra vad barnen tycket. De verkade vara medvetna om riskerna, o de sa att de skulle vänta, även om det finns en av de äldre killarna som redan har en dotter. Killen kanske är typ 16, en av de som jag har pratat lite mer med. Åkte som vanligt till Ticti för att ha en engelska lektion som idag började väldigt sent, halv fem. Men lektionen i sig gick bra. Under kvällen har jag och Hanna pysslat, gjort örngotten till våra handledare. Det blev väldigt bra! Galet att man har börjat göra presenter och sånt nu, är ju bara en vecka kvar till vi börjar på våran ca 40 timmar långa resa hem. Kommer bli spännande att se hur de känns denna veckan. Det går verkligen fort nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar