fredag 26 februari 2010

Chile resan!

Ja nu har vi varit i Chile sen i söndags. Vi kom hem natten till torsdagen typ kl 3 eller nått i den stilen. Vi var väldigt trötta o hela rummet gungade för mig Hade i och för sig varit åksjuk under resan, vilket jag även var på dit resan. Så ja söndagen klev vi upp där vid halv 4 för att vara på terminalen kl 5. Var allmänt snurrig och flummig av trötthet. Resan i sig gick bra fin utsikt när man åkte över bergen. Men när vi skulle gå över tullen så fick jag Hanna o Annie problem bara för att tullgubben var sur. De andra kom igenom men inte vi. Han hakade upp sig på att det som står med bläck i våra pass, de dom skrev på gränsen vid Argentina. Han tyckte att vi hade varit illegalt i landet sen den 20 november vilket vi inte har eftersom vi har fixat det med migrationen här i CBBA. Men hur som efter lite prata som Ruth hjälpte oss med så kom vi in i Chile även om han tyckte att vi skulle betala 1887 bolivianos som straff men det slapp vi. Var väldigt arg på det där, men så är det ju något ska ju alltid bli rörigt.

Väl framme i Chile, efter en snurrig bussresa med åksjuka, somnade vi på ett hotell i ett rätt farlig område. Vi sov tre o tre o jag sov med Marina och Therese. Var skönt att sova fast hela rummet gungade då med. Dagen efter (måndag) var vi och shoppade i väntan på bättre väder så vi kunde åka till stranden. Men shopping i Chile är besvärligt med tanke på deras konstiga valuta. MASSA nollor.. helt sjukt! Åt typ frukost för 700 pesos fast det eg bara är 10 vanliga kronor. Mystiskt! Under eftermiddagen var vi på stranden och lekte i vågorna, blev halvt dränkt. Men det var kul. På kvällen när vi var ute och åt så kom det plötsligt ett barn inspringande och skrek att hans pappa blivit rånad, då blev det fart på alla servitörerna och några som barnet kände sprang ut för att kolla hur det hade gått. Tydligen så hade pappan även blivit nedslagen eller nått i den stilen. Väldigt synd om grabben för han var liten typ 5 år och hade sett allt det där. När vi gick hem så gick vi kors och tvärs över gatorna och kom lyckligt hem.

Nästa dag var vi bara ett litet tag på stan inne i centrum och gick i riktiga affärer, som var skönt trots att jag inte gillar att shoppa. Reseten av dagen låg vi på stranden vilket resulterade i ett väldigt bränt ansikte och rygg. Men så är det!

På vägen hem satt vi i fram på bussen så jag mådde inte riktigt lika illa. Var en lång resa fram till gränsen men när vi kom fram dit så kom vi igenom utan problem så nu har vi 30 nya dagar, vilket räcker för mig och Hanna. Att vi fick dessa dagar är jag väldigt tacksam över för vi hade bett så mycket över det, ett bönesvar helt enkelt. Vi åkte hela vägen hem trots att vi mådde dåligt några av oss. Väl hemma gungade allt! jag skojar inte efter att ha suttit o skumpat på krokiga vägar i 14 timmar varit två dagar på stranden och sen skumpat 14 timmar till i en buss då gungar allt rätt bra när man sätter sig igen. Dessutom med tanke på att det var rejält med höjd skillnad, eftersom vi var på havsnivå i Chile.

Men nu har man sett det landet med, eller ja iaf Iquique. Idag har vi bara tagit det lungt jag har mest legat i min säng eftersom jag har varit så snurrig och trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar