fredag 12 februari 2010

Ännu en vecka här i CBBA

Ja nu har jag varit slarvig igen.. måste bli bättre på att skriva jag vet verkligen inte vad som har hänt med mitt bloggskrivande! ok här kommer en summering av den senaste veckan.

Torsdag 4/2: Jag Hanna och Therese var och badade på Marina del Ray. Var lite molnigt och så men rätt kul ändå. När det var molnigt så hade vi lite vattenlekar, annars solade vi. Gott med en ledig dag. Jag och Hanna for till Ticti på kvällen, fick vänta i en timme på att mötet skulle börja. Lite drygt men vi börjar vänja oss. När väl den första människan kom så pratade vi med honom om hur det var i Sverige typ vad saker kostade osv. Kul!

Fredag 5/2: Boksamtal med Pontus vilket var ett bra samtal pga av det nya högtalarna så hörde vi vad dom i Sverige sa. Skönt för då blev det inte lika drygt. Under eftermiddagen hade vi en lektion i engelska uppe i Ticti Norte. Gick bra denna gången berodde nog på att Pastor Samuel var där och höll koll på barnen.

Lördag och Söndag 6-7/2: Detta var vår lediga helg så vi tog det lugnt, pluggade en del.

Måndag 8/2: Planerings möte med FANICA och där efter skulle vi haft lektion med David men eftersom vi inte hade något internet då så blev det inget av den lektionen. Under eftermiddagen var vi på Canchan och köpte klänningar som vi ska ha på bröllopet på lördag. Kommer bli intressant att se hur det går till. Alla vi 6 tjejer är ju bjudna på ett bröllop i Quillacollo.

Tisdag 9/2 : Jobbade som vanligt med FANICA på förmiddagen och klippte ut kort. Dessa kort ska FANICA ge till familjerna som de jobbar med. På kortet står de lite vad man ska tänka på när det gäller sina barn. Under eftermiddagen hade jag och Hanna ett handledarsamtal med Pablo Ruth och Samuel. Det var intresannt. Var på möte på kvällen, när mötet var slut så sa några församlingsmedlemmar att de skulle komma till flygplatsen för att vika av oss när vi åker till Sverige. De sa att de skulle stå där och gråta. Hoppas de inte gör det för då kommer det bli ännu jobbigare att lämna CBBA.

Onsdag 10/2 Var men Ruth på kyrkogården för att leta efter en av grabbarna ( "min son"). Eftersom FANICA vill besöka honom och kolla hur det är hemma hos honom så var vi tvungna att leta reda på honom för att fråga när vi kunde komma. Men vi hittade honom inte så vi åkte hem igen. Under eftermiddagen åkte vi med en som heter Isidora till hennes jobb. Hon jobbar med att hjälpa barn med deras läxor. Vi kommer vara i en av de grupperna som finns där varje onsdag framöver. Barnen i den gruppen vi är i är mellan 4-7 år. Det var roligt men barnen var gapiga, förstår inte hur de kan lära sig något i skolorna om de alltid är så gapigt.

Torsdag 11/2: Ledig dag. Vid klockan 15 kom Samuel och hämtade oss så åkte vi hem till honom. Det var väldigt intressant att få vara hemma hos pastorsparet. De bor i ett rum i samma hus som Pastoras mamma och lillasyster. När vi kom dit så satt vi och tittade på kort från deras bröllop i väntan på Pastora. När hon kom så pratade vi lite mer, gav dem våran kladdkaka och började äta middagen som de hade förberett. Pastora hade gått upp tidigt idag för att laga mat. För att hålla maten varm under dagen så slog hon in grytorna i tidningspapper och sedan i massa filtar. Men maten höll sig varm hela dagen. En mycket mer miljövänlig micro. Det var trevligt att sitta där och äta och prata om kyrkorna och hur Pastora och Samuel träffades. Väldigt roligt. Vilket syntes tydligt på dem att det tyckte. Efter middagen så åkte vi till Ticti Norte för att ha ett möte hemma hos en av församlings medlemmarnas barn. Väldigt intressant. Alla satt på golvet i hans hall men det var mysigt. Är så roligt här för man gör ingen stor grej av något. Man tar det för vad det är. Något som svenskar borde lära sig. På vägen hem till denna mannen så busade jag lite men en av ungdomarna, Elias, jag fällde honom nästan när vi gick. Det var roligt så under mötet satt han och skrattade åt mig. Tokiga barn/ ungdomar kommer verkligen sakna dem när jag åker hem.

Så nu ska jag sova efter en händelserik dag, är verkligen trött i huvudet efter all spanska. Tänker inte prata spanska imorgon. Men det är jag ju behöva göra. Men men det kommer nog gå bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar