lördag 16 januari 2010

Andra veckan på det nyaåret

Ja kära nån jag är glömsk skyller på att Christian är här. Det vi har gjort är väl att vara på Canchan och ränna pengar. Har köpt presenter och saker till oss själva. Lördagen den 9/1 var vi på kyrkogården och hängde med barnen. Det var roligt att träffa dem igen efter juluppehållet.'

Istället för att plugga i måndags så tog i en utflykt till Kristus statyn. Vi åkte buss in till centrum och gick därifrån och ända upp en sträcka på ca. 5 km. När vi hade varit där uppe ett tag så gick jag och Christian tillbaka till centrum och åt mat. Vi var väldigt trött efter vandringen som nästan blev en mil.

Onsdagen den 13/1 var vi med Fanica och besökte en kvinna som hade ett hem där barn får bo om deras familjer är fattiga. Denna kvinnan hade själv en gång bott på gatan men fått hjälp därifrån. Detta gör att hon är bra på att jobba med fattiga och utsätta människor eftersom hon vet hur det är att vara där.

torsdagskvällen spenderade jag Christian Hanna Therese och Marina uppe i Ticti Norte men inte på möte utan på kalas hos Lisete. Christian hade bakat kladdkaka och alla som var där blev förvånade och började skämta om att om den var god så var Christian redo för att gifta sig. Alla tyckte att den var jättegod så ja va ska man säga.

Under fredagen hände veckans höjdpunkt. Jag och Hanna började våra engelskalektioner i Ticti Norte. Det var 8 barn där och pastors frun. Gick väldigt bra, trots att vi undervisade på spanska. Riktigt nöjd med det. Började med att lära dem saker som att presentera sig och fråga lite basic saker, som vad heter du?. Jag ser framemot nästa vecka då vi får fortsätta. En pappa till ett av barnen kom och förklarade att hans son inte kunde komma och bad om tillstånd för att det var ok var noga med att säga att det bara skulle hända denna gången. Barnen visste hur man skulle uppföra sig be om tillstånd att gå på toa osv. Det skulle vara intressant att se hur det är i skolor här i Bolivia.

Idag lördag var vi på kyrkogården och hade matte med barnen där. Lika klurigt som vanligt. Nu har Fanicas arbete där dragit igång på riktigt. Ska bli kul att se hur det fortsätter, kommer verkligen ta vara på varje stund med Fanica nu när det drar ihop sig inför resan. Eller nu kanske ni tycker att jag är konstig men det är faktiskt bara 9 veckor kvar tills jag kommer hem. Vilket för mig kommer gå väldigt fort. Känns som sagt både bra och jobbigt.

1 kommentar:

  1. Jag har aldrig saknat någon som jag saknar dig just nu!! Puss å Kram å Nyp i stjärten/ Mia "Lund" ^^

    SvaraRadera